Een prachtige expositie van het werk van Hille Pijlman (1947), voorheen docent tweedimensionale vormgeving aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg. Zie verder: letterandimage.nl of hillepijlman.nl
De tentoonstelling omvat een serie ‘nabeelden’ van twee reizen door Japan, ondernomen in 2015 en 2017, en kent een selectie van ca zestig tekeningen, schilderijen, foto’s en digitale verwerkingen in print.
De verbeelde onderwerpen bestaan uit landschappen, portretten, stillevens en architectuur, geïnspireerd op zowel het traditionele als moderne Japan.
Het merendeel van het vaak gedetailleerde werk is gebaseerd op de eigen waarneming, een belangrijk beeldend uitgangspunt van de kunstenaar. Kenmerkend is de aandacht voor een zuivere hantering van materiaal en techniek, en een zorgvuldige plaatsing binnen het beeldvlak.
De titel van de tentoonstelling heeft als toevoeging -thuis-, niet alleen omdat we niet in Japan zelf zijn, maar vooral vanwege de recente ‘terugverhuizing’ van de kunstenaar naar Zaltbommel. De tentoonstelling valt daarmee samen.
citaat uit ‘water can not drink’ (uitgave Letter&Image), boek over mijn eerste reis door Japan:
‘[…] Ongeveer vijftig jaar geleden ontstond mijn belangstelling voor de houtsnedes van de Ukiyo-e school en daarmee interesse in de culturele geschiedenis van Japan, vooral op het gebied van visuele uitdrukkingsvormen. Niet alleen tekenen en grafiek, maar ook kalligrafie (shodo), het gebruik van kleur en patroon, keramiek, interieurontwerp, tuinontwerp en moderne bouwkunst.
Ofschoon dit als een brede interesse zal klinken – en misschien een meer dan gemiddelde kennis – beschouw ik mezelf niet als een kenner van Japanse kunst. […] Pas in 2015 was ik in staat om een eerste studiereis naar Japan te maken en alles in het echt te ervaren. Mijn selectie van foto’s vormt een neerslag daarvan, terwijl de keuze aan tekeningen, schilderijen en collages mijn beeldende verwerking laat zien […]’
N.B.: Op de tentoonstelling is tevens plek ingeruimd voor ‘Japanse geluksvissen’,
vervaardigd door Thor en Imme de Wit (7 en 3 jaar), kleinkinderen van de kunstenaar.