April 2023

Zuid Zes

Een nieuwe groep met zeer divers werk in Markt Twee! De hele maand april kunnen we genieten van Annet Vermeulen, Astrid Abels, Anneke Bakker, Christine Veraart, Bas Wouters en Han Aertssen. Hieronder leest u meer over hun werk.

Annet Vermeulen

Annet Vermeulen werkt het liefst in situ. Een historische locatie inspireert haar tot het maken van kunst. Heden en verleden komen samen in een tijdelijke installatie van oude foto’s en nieuwe keramische objecten. Annet wil de kijker deelgenoot maken van haar verwondering over alledaagse dingen.Een afbeelding kan een realistisch, herkenbaar of onherkenbaar beeld zijn. Door vervreemding te creëren wil ze het publiek verrassen, nieuwsgierig maken en uitdagen om anders of bewuster waar te nemen.

www.annetvermeulen.nl
www.instagram.com/keramiekatelier_antoonet
www.facebook.com/annet.vermeulen

Astrid Abels

Astrid Abels schildert hartgrondig. Ze werkt niet vanuit bedachte concepten, maar zet haar gevoelsleven om in beelden. Schilderen is voor haar een passende vorm om de veelheid van indrukken om haar heen te verwerken. Mede daarom is haar leidraad bij het schilderen ‘orde scheppen in de chaos’. Haar merendeel abstracte werken zijn sterk gelaagd door het proces van creëren en weer weg schilderen. Ze laten steeds een zoektocht zien naar evenwicht en beweging. Daarin komt zowel haar worsteling als haar onbevangenheid tot uiting.
Astrid schildert afwisselend op groot doek en klein op papier, om haarzelf te blijven uitdagen en verrassen.

www.instagram.com/astridabels
www.facebook.com/astrid.abels1

Anneke Bakker 

Anneke noemt zichzelf een laatbloeier of het was gewoon tijd om op een andere manier haar creativiteit aan te spreken. In ieder geval is zij op 51 jarige leeftijd aan de opleiding beeldhouwkunst in Arendonk begonnen en heeft ze deze opleiding afgerond in de figuratieve kunst, model en portret. Aansluitend heeft zij de mogelijkheid gekregen om zich verder te specialiseren. Zij heeft deze tijd gebruikt om andere vormen en materialen te ontdekken. In 2017 heeft ze de specialisatiegraad afgerond. Momenteel volgt ze de opleiding Keramiek in Arendonk om zich in deze techniek te bekwamen.

Met name de natuur is voor haar een grote inspiratiebron. Maar ook vernietiging, verval en hedendaagse thema’s vind je terug in haar werk. Verder heeft zij ijzerdraad en garen in alle soorten en maten ontdekt en ze verwerkt tot objecten of installaties. Soms in combinatie met andere materialen. De transparantie en de schaduwen die deze objecten geven, blijven haar boeien.

Alle objecten zijn uniek uit de handgevormd, een steekje meer, een steekje minder. Ook al lijken sommigen op elkaar, er is er niet een hetzelfde. Er bestaan geen patronen van de objecten.

www.facebook.com/anneke.bakker
www.instagram.com/annekesdraadwerk

Bas Wouters

Het werk van Bas  is nadrukkelijk aanwezig in de ruimte waar het hangt. De dikke lagen olieverf worden meestal met de hand aangebracht. Zijn schilderijen eisen de ruimte voor zichzelf op en tonen tegelijkertijd een verborgen soort tederheid. Het lijkt een appèl te doen op menselijkheid doordat het een paar thema’s kent die als allegorieën een spirituele lading dragen. Het werk wil een lans breken voor het hebben van moed. Het vormt een commentaar op de huidige tijd en probeert het morele gat daarin te duiden. Het is tegelijkertijd troostend en verontrustend. Het viert het leven. Het leven dat grillig is, hoopvol en soms onvoorspelbaar. Maar dat volgens Bas wel gevierd moet worden.

www.instagram.com/BasWouters

Christine Veraart

Christine is bekend van haar 3D-werk met rubber en/of handgemaakt vilt. Inmiddels heeft ze haar werkvorm verder uitgebreid met bewerkt (vintage) textiel en  foto’s verwerkt in collages. Vooraf maak zij geen schetsen of tekeningen. Haar 3D-werk laat zich met de hand aftasten en vormen. Zo groeit het werk langzaam onder haar handen. Materialen komen op haar weg (‘vallen me toe’), het zijn eenvoudige grondstoffen zoals een binnenband, vilt, karton of vintage huishoudelijk textiel. Ze vormen voor haar een uitdaging om in het alledaagse iets bijzonders te vinden. Bestaande materialen krijgen hierdoor een nieuwe betekenis. Soms is het materiaal de directe aanleiding tot beelden, soms ontstaan beelden vanuit een eenvoudig materiaal- en vormexperiment.

Christine bezocht van 1996-2000 de Academie voor beeldende vorming te Tilburg in de richting ruimtelijk vormgeven. Hierdoor is zij een late instromer in het kunstonderwijs, de kans die zij op jongere leeftijd niet kreeg toen ze een beroepsopleiding ging volgen.Altijd nieuwgierig en op zoek naar nieuwe uitdagingen begon zij in 2021 aan de foto vakopleiding bij Beeldcentrum te Zundert. Door de kennis van photoshop die zij daarmee kreeg ontstonden er naast het ruimtelijke werk ook analoge en digitale collages. Deze collages worden afgedrukt als artprint of overgebracht op vintage textiel en bewerkt met hand en machine borduurwerk. Deze textiel wordt weer verwerkt in samengestelde objecten.

www.facebook.com/christine.veraart
www.instagram.com/christineveraart

Han Aertssen

Han Aertssen heeft de opleiding voor Beeldende Kunst in België gevolgd. Zij heeft les gehad van o.a. John van Oers en Serena Baplu. Er was tijdens de opleiding Beeldhouwen veel aandacht voor figuratie, model en portret boetseren. 
“Tijdens mijn opleiding in België was er veel aandacht voor studerend kijken, negatieve en positieve ruimtes en de technische vaardigheden zoals het maken van armaturen en het maken van stevige gipsen mallen. Dat is vrij ambachtelijk. Er werd veel gewerkt met levende modellen. Ik heb hier met name geleerd om heel goed te kijken.”

De uitgangspunten van Han zijn heel divers. Het kan gaan om een mooie houding, iets wat een herinnering oproept maar ook de natuur is een inspiratiebron. Soms wordt in een beeld een innerlijk conflict of een verlangen zichtbaar. De beelden zijn vaak introvert van karakter waarbij je als kijker het gevoel hebt toeschouwer te zijn. “Ervaringen leiden tot herinneringen die je zelf inkleurt. De keuze voor mijn beelden worden soms gevoed door die herinneringen. Herinneringen hebben zich vastgelegd in het brein omdat ze indruk gemaakt hebben. De vraag is niet waarom en of het waarheidsgetrouw is… de vraag is hoe presenteert de herinnering zich in mij.”

Gaandeweg de opleiding bleek dat Han ook geïnteresseerd was in het samenbrengen van beeld, geluid en tekst. Deze interesse heeft zij tijdens het volgen van de specialisatiejaren verder uit kunnen diepen. Han heeft dit in diverse projecten laten zien zoals: “Traumgarten”, “Illusies”, “Destruction”, “De Biotoop” en “SAVFE”.
De rol die de omgeving hierin speelt is groot. Zo heeft Han in 2016 tijdens ‘Heerlijke Kunst’ (nabij Boerderij Hildernisse, Bergen op Zoom) een kleurige windmolen geplaatst, gebaseerd op de kleurrijke kermismolentjes uit haar stad Tilburg. Deze molen stond te draaien tegenover zijn grote broers, de grote windmolens aan de andere kant van het Markiezaatsmeer.

De afgelopen jaren is Han zich (mede vanwege de corona en de lockdowns) gaan verdiepen in het werken op de draaischijf. Het is een heel andere techniek en weer een intensief leerproces. Han stookt haar eigen beelden en laat zich graag uitdagen te experimenteren met glazuren. 

www.instagram.com/hanaertssen
hanaertssenportfolio.wordpress.com (in onderhoud)

 

 

 

Terug naar overzicht